fredag 27 maj 2011

Grått, hårt, kallt och så vackert!

Romantiskt och rustikt med grå betong

Som jag tidigare nämnt, var jag häromveckan på en betonggjutarkurs i Sollebrunn. Gräfsnäs Studio har bytt namn till GJORD och har i samma veva ändrat koncept. Nu är det en skaparverkstad som är öppen för alla. De har dessutom ett café som serverar rättvisemärkt och lokalt hembakat och provar sig dessutom på Raw Food. Det finns också ett galleri och en butik och alla som vill får komma dit och prova på olika sorters skapande och pyssel.

Skaparverkstaden i Sollebrunn

Vi var sju damer i alla åldrar som träffades förra veckan och provade på att gjuta i finbetong. Lillemor, som höll i kursen och som också driver verkstaden, undervisade oss i olika material, tekniker och användningsområden, och så fick vi två kilo finbetong var att skapa av.


I skaparverkstadens källare

Finbetong ska blandas med vatten tills det blir en tjock pasta, som har konsistensen av en köttbullesmet när man rullar ihop den till en boll, men som plattar ut sig när man slår på underlaget den ligger på. Att betongen ska vara så fast när man gjuter gör att man kan klä eller fylla ungefär vad som helst i betong, så det var bara att rota runt i materialförrådet och låta fantasin flöda.

Jag hittade en silverbricka och bestämde mig för att gjuta av den. För att betongen ska lossna från formen när den härdat, och att formen inte ska bli förstörd, så smörjer man bara in den med en vanlig, billig matolja innan man kletar på betongmassan. Det behövs ingen extra virgin olive oil här inte, så låt bli den.


Form och avgjutning
Efter drygt en veckas härdande och vattnande kan man försöka lossa betongen från formen. En dam gjorde en väldigt tjock sak, och den behöver nog 2-3 veckor innan den lossas från sin form.

Betong är ett otroligt vackert material och har många fördelar. Till exempel är det otroligt väderbeständigt, så allt man gör kan stå ute året runt. Man får läsa noga på betongpåsen bara, så att den sorten man köpt är frosttålig. 

Perfekta små duktyngder i en isbitsform, med färdiga hål!


Fatet passar fint på uppe på mitt vitrinskåp, tillsammans med andra skatter.
Köttkvarnen har jag köpt på loppis och arga Pippi i blyerts har min lillasyster tecknat.


Betongen har sjunkit ner i detaljerna på silverfatets kant, och skapat ett
vackert romantiskt mönster  som bryter av skönt mot det hårda och gråa.


En ljuslykta, gjutet i ett påskägg av plast.

Mönstret på ytan kommer ifrån en spetsduk som oljades in
 och lades uppe på den våta betongen.


4 kommentarer:

evelina sa...

å så fint! kan man beställa ett fat av dig tro?!
kram och jag tycker absolut vi gör fikatradition och ses igen snart!!
-evelina

Hildas hem - Sofia sa...

Hej Sara! Nej, jag har faktiskt inte varit där med funderat på det länge, länge. Det ligger bara 2 km från där jag bor och då är det ju så lätt att man skjuter på det hela tiden. Men jag är väldigt sugen på att gå dit. Så mycket snygga grejer du gjorde. Bor du i närheten eftersom du var där?

Hildas hem - Sofia sa...

Åhh, vad kul! Det är alltid extra roligt när det är lokala bloggare :)

Ha en riktigt trevlig helg du också!

Maria sa...

Nämen vad ser jag...en Alingsåsare. Hittade dig via Hildas hem. Jag Marias Hörna bor också i Alingsås. Kul tycker jag...vi är ju ett liten gäng häromkring. Linnea med bloggen Grändhuset (Lerum) samt jag Maria planerar nämligen bloggträff till hösten. Önskar dig en skön helg. Kramar från Maria